PRIMEUR: Volvo FM

methaan(LNG)-diesel - 70% CO Reductie
Volvo Trucks breidt haar programma voor alternatieve brandstof uit met de lancering van de nieuwe Volvo FM methaan-diesel truck. Hiermee is Volvo de eerste truckfabrikant in Europa met op aardgas aangedreven distributietrucks die ook voldoen aan de applicatie eisen voor langeafstandsritten. De serie-productie zal naar verwachting in augustus starten.

De nieuwe Volvo Methaan-Diesel truck creëert nieuwe operationele randvoorwaarden op het gebied van gas in de truckmarkt. Door het gebruik van vloeibaar methaangas in een efficiënte dieselmotor, wordt het mogelijk om gas aangedreven trucks ook in te zetten voor langeafstandsritten en andere zware transportopdrachten. In augustus dit jaar zal de serie-productie van de Volvo FM Methaan-Diesel starten, maar de truck kan momenteel in beperkte aantallen al besteld worden. De truck zal in eerste instantie alleen verkrijgbaar zijn in Nederland, Groot-Brittannië en Zweden; landen waar de infrastructuur voor vloeibaar methaangas het beste ontwikkeld is. De planning is om in 2011 ongeveer 100 Methaan-Diesel trucks te produceren.

Hogere efficiency en lagere emissies

De nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel wordt aangeboden met een 13-liter motor met 460 pk en 2.300 Nm. Het brandstofmengsel kan tot 75 procent uit methaangas bestaan. Het overige gedeelte bestaat uit diesel, maar dit kan variëren afhankelijk van de inzet van het voertuig. Aangezien methaangas op dit moment aanzienlijk goedkoper is dan diesel kunnen de financiële voordelen hoog oplopen. Vergeleken met motoren aangedreven op conventioneel gas, waar de brandstof wordt ontstoken door de bougies, biedt het alternatief van methaan-diesel 30 tot 40 procent hoger rendement. Dit betekent dat het brandstofverbruik daalt met 25%. Als de truck rijdt op biogas kan de uitstoot van CO gereduceerd worden met 70 procent vergeleken met een truck met conventionele motor.

Gebaseerd op dieseltechnologie

De Volvo FM Methaan-Diesel is gebaseerd op een normale dieselmotor die is uitgerust met gasinjectoren en een speciaal geconfigureerde katalysator. Een extreem geïsoleerde tank zorgt ervoor dat het gas (de temperatuur van het gas is -140 graden Celsius) in vloeibare vorm blijft. Door het gebruik van vloeibaar gas kan meer brandstof worden opgeslagen in de tank dan wanneer het gas wordt gecomprimeerd. Dit geeft de Methaan-Diesel truck een groter bereik vergeleken met traditionele gastrucks, die gebruikmaken van bougie technologie. De tank heeft voldoende gas voor een bereik van maximaal 500 kilometer, wanneer de truck rijdt onder normale omstandigheden met een treingewicht van 40 ton. Uit diverse onderzoeken van Volvo Trucks blijkt dat de Methaan-Diesel technologie aan dezelfde hoge bedrijfszekerheid voldoet dan trucks met een conventionele motor.
Rijeigenschappen zijn ongeveer gelijk aan die van een conventionele, op diesel aangedreven truck. Als het gas opraakt, schakelt het systeem automatisch over naar diesel. De bestuurder wordt op dat moment geïnformeerd door een controlelampje op het dashboard.