Wematrans werd in 2000 opgericht en komt voort uit de bloemen- en plantenkwekerij van de familie Van Marrewijk. Nu heeft het bedrijf ruim 100 medewerkers waarvan zestig chauffeurs. Het bedrijf groeit ieder jaar met 15 tot 30 procent.

Ab van Marrewijk: “De affiniteit met en kennis van het sierteeltproduct was de basis voor de snelle groei van het bedrijf. Met een team van ruim100 medewerkers zetten wij ons dagelijks in voor de best mogelijke logistieke dienstverlening om zo de wensen van onze klanten te vervullen. Door te investeren in training en opleiding van medewerkers weten klanten zich in alle opzichten verzekerd van een professionele benadering: onze planners garanderen snelle levertijden door een efficiënte ritplanning, de logistieke medewerkers staan voor een nauwkeurige kwaliteitscontrole en onze chauffeurs weten als geen ander hoe zij zorgvuldig moeten omspringen met hun kostbare lading.”

Logistiek op maat

“Het gaat erom dat je logistiek op maat levert. Dat kan alleen maar door intensief met je klanten samen te werken. Naast het transport tussen de veilcentra verzorgen we het transport van de kwekers naar de veilcentra. Dit gebeurt 7 dagen per week en 24 uur per dag, zodat de bloemen en planten de volgende ochtend aan de klok zullen verschijnen. Een andere dienst is KOA-handel (Kopen Op Afstand) en betreft het vervoeren van bloemen en planten tussen de veilcentra Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnsburg. Bij KOA worden de veilingkarren opgebouwd naar de specifieke wensen van de klant door onze logistieke medewerkers. Naast de KOA bieden we ook de service KOA Plus aan. Deze uitgebreide service hebben we opgezet om bepaalde voordelen te bedingen voor de klanten. Zo wordt de handel namelijk via aparte ‘sporen’ gedistribueerd, wat tijdswinst oplevert. Daarnaast vindt de afrekening plaats op colli-niveau dat makkelijker door te voeren is in kostprijsberekeningen. Bij beide KOA diensten worden er kwaliteitscontroles uitgevoerd door onze logistieke kwaliteitscontroleurs.”

Lean and green

Nauw verweven met Wematrans is duurzaamheid. Zo kreeg het bedrijf in 2010 de lean and green award. “Je zult de kostprijs zo laag mogelijk moeten houden. Dat kan alleen door een zo hoog mogelijke beladingsgraad. Om te optimaliseren hebben we in de afgelopen jaren zestien LZV’s op de weg gezet, waarmee we 40 procent meer laadvermogen per truck hebben gerealiseerd. Ook hebben we ingezet op biodiesel. Samen was er in de periode van 2006 tot 2010 een CO2 reductie van veertig procent. Nu gaan we met het LNG-project een nieuwe stap zetten. Ook dat worden LZV’s, waarmee we opnieuw een forse reductie bereiken. Door de inzet van LNG worden we minder afhankelijk van diesel, sterker nog, we leveren onze eigen grondstof voor de brandstof.

Als logistiek dienstverlener in de sierteelt sector willen wij voorop blijven lopen op het gebied van verantwoord en duurzaam ondernemen. De Dual Fuel oplossing van Volvo Trucks is bovendien een zeer betrouwbare en zekere oplossing. Andere maatregelen die we inzetten om de CO2-uitstoot terug te dringen zijn de invoering van elektronische begrenzers op al onze trucks en een training zuinig rijden voor alle chauffeurs.”