De Winter Logistics zet in op duurzaamheid. Met een zo hoog mogelijke beladingsgraad en een CO2 reductie wil het bedrijf zich onderscheiden in de markt. Voor directeur Eric de Winter gaan duurzaamheid en kostenreductie hand in hand.

De Winter Logistics is een logistieke dienstverlener pur sang. Directeur Eric de Winter: “Wij bieden landelijke diensten. Daarom zijn we ook aanwezig op iedere green port en hebben we lijndiensten ontwikkeld. Dat maakt het mogelijk om het aantal lege kilometers terug te dringen en een maximale beladingsgraad te verwezenlijken. Er verandert namelijk veel in de sierteeltketen. Zo zie je dat de klok steeds vaker wordt overgeslagen, de stromen gaan anders lopen. Wij voegen toe; zo worden boeketten klaargemaakt voor de retail of het groot winkelbedrijf. Al die ontwikkelingen werken ook door in het logistieke proces van bloemen en planten. Het moet sneller, efficiënter en transparanter. Wij bieden een compleet logistiek concept onder één dak en zijn daarom in staat onze dienstverlening exact toe te snijden op de wensen van de klant.”

Automatisering van groot belang

“Een van de manieren om dienstverlening op maat te leveren is een perfecte automatisering van het systeem. Producten op weg van kweker naar exporteur moeten overal en altijd te traceren zijn. We hebben een eigen uniek systeem voor tracking and tracing. Iedere kar wordt voorzien van een barcodesticker. Door elke kar op een aantal vaste momenten te scannen, is er continu inzicht in de actuele status van een opdracht. Bovendien is er naderhand altijd na te gaan hoe een opdracht is verlopen. Veelzeggend is de ongekend lage foutmarge die we daardoor realiseren.”

Duurzaamheid

Het bedrijf van Eric de Winter heeft zich ten doel gesteld duurzaam in alle facetten te willen zijn. “Naar mijn mening gaat duurzaamheid hand in hand met lagere kosten. Je zult het goed moeten organiseren. De volumes worden steeds kleiner en het netwerk steeds fijnmaziger. Je zult dus zo efficiënt mogelijk moeten werken. Ook zul je moeten samenwerken met collega bedrijven. In dat licht past ook het LNG-project. Niet alleen werken we samen met collega vervoerders, maar ook Flora Holland en Volvo Trucks zijn erbij betrokken. Uitgangspunt voor ons was het terugdringen van de CO2 uitstoot. Met LNG kun je daar daadwerkelijk een stap in zetten. Volvo heeft met de Volvo FM een uitstekend product, dat bovendien een aantal ergonomische voordelen heeft. Zo is de truck lager en heeft een goede in- en uitstap. Dat is een andere kant van duurzaamheid, door een goede ergonomie wordt het ziekteverzuim teruggedrongen. De truck is compleet en het dual fuel systeem maakt het mogelijk de CO2 uitstoot te reduceren. Zeker omdat LNG een biobrandstof is. Zoals wij het hebben opgezet maak je de keten compleet omdat we producten uit onze eigen sector hergebruiken. Je sluit als het ware de keten.”